17 Aug 2021 - IJsland
Is IJsland duur? En waarom eigenlijk (niet)?
Om maar met de deur in huis te vallen: IJsland is niet goedk Lees verder
Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3529 390 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.
28 December 2021 - IJsland
Het is nog donker als we aankomen bij het hoofdkantoor van Icelandair in Reykjavik. We worden opgewacht door onze ‘gids’ voor vandaag; een uitermate vriendelijke IJslander. Eentje met van die typisch IJslandse, een tikje onderkoelde humor. Hij wordt geflankeerd door Frank, een Nederlander die al heel lang op IJsland woont en bij Icelandair werkt. Vandaag gaan we achter de schermen bij onze luchtvaartpartner en krijgen we een kijkje in het Training Center, waar piloten en de cabin crew worden opgeleid. Héél bijzonder, want eigenlijk kom je hier dus alleen als je een pilotenpet of mantelpakje draagt.
Zodra we binnen zijn krijgen we meteen een serieus verzoek: of we bij al onze foto’s op social media ‘Icelandair Training Center’ willen zetten. Men wil voorkomen dat mensen denken dat we écht achter de stuurknuppel hebben gezeten. Dat moeten dan mensen zijn die niet vooraan stonden bij het uitdelen van de hersenen, denk ik bij mezelf, want da's toch behoorlijk duidelijk, maar we geven er natuurlijk graag gehoor aan. Safety first.
Dan lopen we het Training Center binnen, met overal luchtvaart-attributen. Als we een hoek omgaan, staan we oog in oog met een levensecht vliegtuig. Hierbinnen krijgen we uitgebreid uitleg over de training die de crew krijgt. In deze kist, die voor dit doeleinde helemaal is aangepast, kunnen allerlei situaties worden nagebootst. Schreeuwende passagiers, rookontwikkeling; je noemt het maar en er is een knopje voor. Leuk speelgoed, natuurlijk, maar ook onontbeerlijk voor een goede opleiding: stewards en stewardessen moeten op de meest ondenkbare scenario's voorbereid zijn.
Dan één van de hoogtepunten: we mogen van de glijbaan. Je weet wel, zo’n opblaasbare die je vaak in de veiligheidsfilmpjes vooraf ziet. Uit een echt vliegtuig. Als Frank dit speelkwartier aankondigt slaakt een collega een niet al te volwassen gilletje. Dit wordt leuk. De deur draait open – ons hart maakt een sprongetje. Nu ons lijf nog. “Handen gekruist op je borst”, zegt Frank. “En let op je landing”. Die laatste opmerking heeft schijnbaar niet iedereen van de groep gehoord, want een aantal collega’s landt tamelijk hard op het gedeelte van hun lijf waar ze de rest van de reis nog op moeten zitten. Nou ja, “comes with the job”, zullen we maar zeggen.
Daarna is het tijd voor de flight simulator: een volledig waarheidsgetrouwe kopie van een echte cockpit. En met een aanschafwaarde van een paar miljoen euro niet zomaar een geinig hebbedingetje voor in de bedrijfskantine. Nee, we hebben het hier over het echte werk: piloten krijgen in deze module – waarvan er slechts één in Europa is – urenlang training. Ook in deze unit kunnen allerlei situaties worden nagebootst en geoefend. Iets dat we zelf ook ondervinden: we mogen proberen te landen op een 3D-landingsbaan. Heel gaaf om eens zelf aan de knuppel te zitten, zij het dan in een digitale wereld.
Als de ochtend voorbij is geeft Frank ons nog subtiel mee hoe speciaal het is om de luchtvaart eens van een heel ander perspectief te bekijken. "Zelfs sommige van onze eigen werknemers hebben dit nog nooit gezien, dus dit is echt uniek.” En met die qualificatie kunnen we het alleen maar heel erg eens zijn. Na een uitgebreid dankwoord van onze kant, stappen we onze bus weer in. We hebben twee dingen geleerd tijdens dit bezoek: dat de opleiding tot cabin crew of piloot héél zwaar is, en dat je bij het verlaten van een vliegtuig per glijbaan goed op je landing moet letten. Als je erna tenminste langer dan vijf minuten aaneengesloten wilt kunnen zitten.
Reisexpert
Er gaat wat mij betreft niets boven een dag skiën met ‘kaiserwetter’. Hoewel je me voor een roadtrip door Amerika/Canada ook wel wakker kunt maken. Verder mag ik graag een potje door de blubber rijden met m’n mountainbike en heb ik een kat, genaamd Piccolinie, vernoemd naar een klein, tamelijk smakeloos diepvriespizzaatje.
Weet veel over: Noord-Amerika, IJsland en het oostelijke puntje van de Zuidwest-Veluwe
17 Aug 2021 - IJsland
Om maar met de deur in huis te vallen: IJsland is niet goedk Lees verder
21 Jan 2016 - IJsland
Er is mij gevraagd of ik voor ons nieuwe blog iets wil schri Lees verder
We raden je aan een andere browser te downloaden:
Na het winterseizoen van 2024/2025 gaat Askja verder onder de naam Nordic. We hebben de belangrijkste informatie voor je op een rij gezet.
Lees alles wat je moet weten Sluiten