04 Feb 2016 - Lapland, IJsland winterreizen, Noorwegen winterrei
Adembenemend: de 5 beste plekken om het Noorderlicht te zien
Adembenemend, ik heb het niet zo op dat woord. In de reiswer Lees verder
Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3529 390 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.
14 September 2016 - Lapland, IJsland winterreizen en Noorwegen winterreizen
De winterbrochure 2016-2017 van Askja Reizen. Twee weken geleden werden een aantal exemplaren vers van de drukker naar kantoor gebracht en kon ik mijn ‘kindje’ eindelijk in het echt vasthouden. Maanden werk is eraan vooraf gegaan en graag neem ik jullie mee in ´the making of...´.
Natuurlijk staat de planning voor het maken van de brochure ongeveer vast, maar eigenlijk begint het bij mij altijd met een moment van schrik. Opeens realiseer ik me dat het tijd is om een concreet plan te maken. (Zo overvalt bijvoorbeeld Sinterklaas me ook elk jaar weer trouwens.) Komt het door de uitnodiging voor een beurs in Noorwegen, de eerste aanvraag van een klant voor een reis volgend jaar kerst of gewoon een helder moment? In ieder geval is het tijd voor de eerste stap.
Wat zetten we erin?
Een belangrijke inspiratiebron is natuurlijk de bestaande brochure. Welke reizen zijn geliefd, welke minder? Daarnaast krijgen onze reisexperts opmerkingen van klanten over bijvoorbeeld een hotel, huisje of excursie en zij horen de enthousiaste verhalen van onze reizigers. Als echte experts gaan zij ook naar de bestemmingen toe en doen zelf ervaring op. Alle kennis die we zo bij Askja hebben willen we benutten om ons aanbod nog beter te maken. We gaan dus met zijn allen bij elkaar zitten en vaak gaan we dan helemaal los. De ideeën vliegen over tafel. Resultaat zijn mooie nieuwe en verbeterde reizen én dat ik heel veel zin heb om zelf één van die reizen te gaan maken.
Op reis
De product managers gaan op pad om zaken te doen met bijvoorbeeld hotels en bedrijven waar we excursies boeken. Zo heb ik in februari een beurs in IJsland bezocht en ben ik bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen daar. In april ben ik met product manager Carla naar Finland geweest. Daar hebben we zelf een reis uitgestippeld. Wat worden we blij op onze roadtrip. Met zoveel warmte worden we overal ontvangen. Het is het einde van het seizoen, zodat de men tijd voor ons heeft. Carla en ik zijn vooral gecharmeerd van de kleine accommodaties, die bij voorkeur particulier gerund worden. De eigenaren zijn vol trots en tonen alle details. Hebben jullie enig idee hoeveel hotelkamers en badkamers we in een dag of zes zien? Ook deze inspiratie wordt verwerkt in nieuwe reizen en verbetering van bestaande reizen.
Hoe zetten we het er in?
Dit jaar was het bovendien tijd voor een nieuwe vormgeving. Er waren een aantal sessies met het management en de vormgeefster. Zaken waar ik normaal nooit over nadenk, komen aan bod. Blader je van voor naar achter door de brochure of van achter naar voor? We willen meer foto’s en minder tekst. Een collega pleit vooral voor het afschaffen van het gebruik van de kleur roze. Zo spuien we onze wensen. Er volgen een aantal ontwerpen en bijeenkomsten en dan zijn we er uit. Een speelse brochure met verschillende lettertypes en vooral veel grote foto’s.
Aan de slag
De voorbereidingen zijn gedaan en dan begint het echte werk. Het systeem wordt op orde gebracht, we bepalen hoeveel pagina’s de brochure krijgt en we kunnen gaan schrijven. Per bestemming worden de pagina’s verdeeld. Dit jaar is de product manager voor IJsland juist in de productietijd met zwangerschapsverlof, dus doe ik dat deel zelf. Daarnaast kijk ik mee met de andere bestemmingen. We kunnen elkaars teksten lezen, goede ideeën overnemen en elkaar verder helpen als je het even niet meer weet. Een top drie van mijn strubbelingen tijdens het maken van de brochure.
1. Een naam bedenken voor een nieuwe reis.
2. Foto’s vinden met het beeld dat je wilt schetsen en die van goede kwaliteit zijn.
3. Hoe zeg je in twee zinnen, wat er zo leuk is aan die specifieke reis.
Vormgeven
Een van de leukste momenten van het maken van de brochure is als je de eerste opmaak terug krijgt. Ik heb tekst aangeleverd plus foto’s en dan krijg ik de spread (twee naast elkaar gelegen pagina’s) terug zoals die door de vormgeefster is opgemaakt. Dit is altijd een erg spannend moment. Zal het zijn wat ik in gedachten had? Dit jaar overtrof het gelukkig mijn verwachtingen. Alle spreads zien er fris uit met prachtige foto’s. Toch is er altijd nog wel wat aan te passen: een typefout of twee keer hetzelfde stukje tekst. Het ergste is als de reis op het laatst wordt gewijzigd, omdat bijvoorbeeld een boot niet meer vaart of de familie van de huskyfarm toch heeft besloten te emigreren naar Spanje. Jammer, maar het programma moet worden aangepast of de reis geschrapt en het gat in de brochure weer opgevuld. Zucht, ik moet me even herpakken, maar herinner me weer de vijf leuke reizen waar eigenlijk geen plaats voor was in de brochure en we gaan weer verder.
Drukken
Als de teksten door verschillende collega’s zijn gelezen, de spreads aan minstens drie paar ogen zijn voorgelegd en het er goed uitziet, krijgt de vormgeefster het sein akkoord. Zij kan de laatste opmaak gaan doen, zodat de brochure naar de drukker kan. In een vroeg stadium zijn er natuurlijk al afspraken gemaakt met de drukker over de oplage en de datum van drukken. De persen kunnen gaan draaien. En ik? Ik ben samen met mijn collega’s alweer begonnen aan het maken van de zomerbrochure 2017!
Onze geweldige winterbrochure is inmiddels verstuurd. Heb je hem nog niet ontvangen? Vraag hem hier aan.
Reisexpert
Andere landen, gewoonten en landschappen vind ik mateloos boeiend. Een geluksvogel ben ik, dat ik al zoveel heb gereisd. Dan werk ik ook nog bij Askja Reizen, waardoor ik het hele jaar met reizen bezig ben. Ik vind het heerlijk om te regelen, organiseren en te zorgen dat alles voor iedereen duidelijk is. Kortom, ben ik aan het werk, dan ben ik vrolijk.
Weet veel over: IJsland, Groenland en de Faeröer eilanden
04 Feb 2016 - Lapland, IJsland winterreizen, Noorwegen winterrei
Adembenemend, ik heb het niet zo op dat woord. In de reiswer Lees verder
21 Apr 2016 - IJsland en IJsland winterreizen
In maart 2016 reisde ik met een internationale groep door he Lees verder
We raden je aan een andere browser te downloaden:
Na het winterseizoen van 2024/2025 gaat Askja verder onder de naam Nordic. We hebben de belangrijkste informatie voor je op een rij gezet.
Lees alles wat je moet weten Sluiten